A csornai Arany János EGYMI szakiskolai képzésén részt vevő fiatalok 80-85 százaléka megtalálja a helyét a munka világában, ráadásul egyszerre két részszakmát is elsajátítanak. Az intézményben 23 éves korukig tanítják a diákokat, de utána sem hagyják magukra a családokat, mert minden segítséget megadnak számukra az elhelyezkedéshez, illetve a továbblépéshez.
A csornai Arany János EGYMI-ben tizenkét fővel növekedett a gyermeklétszám, és riportunk készítésekor további diákok érkezésére számítottak. Szintén pozitív változás, hogy gyarapodott a pedagógiai munkában dolgozók létszáma, négy új kollégával kezdték meg a 2022/2023-as tanévet.
Az óvoda befogadóképessége tíz fő, de nem utasítják el az afelett jelentkező szülőket és gyermekeiket. Ilyenkor inkább a személyi feltételeket alakítják úgy, hogy minden gyermek megkapja a megfelelő ellátást.
Az általános iskolában a tanulók részére autista, logopédiai, továbbá tanulásban és értelmileg akadályozottak osztályában szervezik a tanítást.
A szakiskola mellett készségfejlesztő iskolai ellátást is biztosítanak, továbbá az alapfeladataik közé tartozik a konduktív és az utazó gyógypedagógiai ellátás is.
Az idei tanévben előrelépés történt a középsúlyos értelmi fogyatékosok ellátásában: külön tanulócsoportot indítottak el az autizmus diagnózisával küzdő gyerekeknek. Három tanulócsoportban, összevont évfolyamokon foglalkoznak az alsós életkorú középsúlyos diákokkal.
A logopédiai osztályban tíz kisgyermek volt eddig, de a mostani tanévtől a diagnózisokra való tekintettel, kétszer öt fős osztályban tanulhatnak – mondta Bella Imréné. Az intézményvezető hozzátette: néhány gyermek állapota, és a hatékony fejlesztés miatt szükség volt a kisebb létszámokra.
Az autista osztályban 10 gyermek tanul, ebben a közösségben ép intellektusú, és tanulásban akadályozott autizmus diagnózisával küzdő kisgyermek kapott elhelyezést.
– A készségfejlesztő iskolában is történt változás. Itt a szakma alapjaira tanítják a fiatalokat. A szövött-tárgy készítő szakma a mostani tanévtől kiegészült a háztartástan és az irodatechnikai eszközök használatának oktatásával.
A szakiskola szakmai előkészítő osztályában tizenhárom diák tanul. Két rész-szakma elsajátítására van lehetőség: az egyik a parkgondozó, a másik pedig a sütőipari gyorspékségi munkás. A 9/E osztályt befejező tanulónak még mindig van további módosítási lehetősége.
A parkgondozók esetében a gyakorlati képzést saját szakoktatóval oldják meg, a sütőipari és gyorspékségi munkások viszont külső tanműhelyben ismerkednek a mesterség alapjaival. Idén csak a győri Ceres Sütőipari Zrt-nél történik a képzése az Aranyba járó gyerekeknek.
– Nálunk a gyerekek általában mind a két részszakmát elsajátítják, és úgy mennek tovább a munka világába. A sütőiparban nagyon jó arányú az elhelyezkedésük. A győri Ceres üzem már úgy engedi el a gyerekeket, hogy visszavárja őket. Arra is volt már példa, hogy a parkgondozó képesítéssel valamilyen rokonszakmában helyezkedtek el a tanulók – tájékoztatott a lehetőségekről Bella Imréné, majd hozzátette: a sütőipari és gyorspékségi szakmát tanulók megközelítőleg havi 100 ezer forint ösztöndíjban részesülnek, amennyiben nincs igazolatlan hiányzásuk. További elvárás velük szemben, hogy a munkaszerződés keretében a munkavállalók szabályrendszere vonatkozik rájuk, ami szerint éves szabadság jár a tanulóknak, így a kilencedik évfolyam befejezése után, a nyári szünet helyett a szabadságot részarányban vehetik ki.
Az utazó gyógypedagógus a tanórák után biztosítja a környék iskoláiban a sajátos nevelési igényű gyermekeknek a rehabilitációs foglalkozásokat. Sajátos módszertant alkalmaznak az általuk ellátott gyermekek fejlesztése során.
A pedagógushiány miatt az utóbbi években kevesebb terápiát tudtak biztosítani, de idéntől kezd helyreállni a külső ellátás igényének kielégítése is. Az egyéni foglalkozásokat házon belül oldják meg, mert nem lehet megoldani a fejlesztőeszközök állandó mozgatását, ezenkívül nyugodt, speciális körülményekre van szükség a gyermekek fejlesztéséhez. Az idei tanévtől ismét el tudják látni az óvodákból érkező kérelmek egy részét is.
Mivel az Arany iskolában 23 éves korukig maradhatnak a fiatalok, a családoknak valamilyen megoldást kell keresniük a későbbiekre is. Előfordul, hogy szociális intézményben helyezik el a sérült családtagot, míg mások úgy alakítják át az életvitelüket, hogy otthoni környezetben marad, felügyeletet és tartalmas időtöltést biztosítanak számukra.
A fiatalabb nemzedékek feladata, hogy az időseknek olyan életkörülményeket biztosítsanak, melyek lehetővé teszik számukra az öregkorhoz méltó derűs életet, és nem csupán az idősek napján, hanem az év minden napján, mert megérdemlik azt a törődést, ami jár nekik.
A fiatalabb nemzedékek feladata, hogy az időseknek olyan életkörülményeket biztosítsanak, melyek lehetővé teszik számukra az öregkorhoz méltó derűs életet, és nem csupán az idősek napján, hanem az év minden napján, mert megérdemlik azt a törődést, ami jár nekik.
Eőry Jenő szerint a sportolóknak tudomásul kell venniük, hogy az emberi szervezet olyan, mint egy precízen felépített szerkezet, amit nem lehet átverni.
Fennállásának 65. évfordulója alkalmából idén nyáron jubileumi kórustalálkozót szervezett a Csornai Bárdos Kórus.
Kapuvár nagy napjának nevezte a korabeli országos sajtó az 1924. augusztus 15-én felavatott világháborús emlékmű leleplezését.
Pappné Kovács Piroska negyven évvel ezelőtt megszeppent gyerekekkel találkozott minden év szeptemberében, és ehhez képest ma sokkal öntudatosabb, bátrabbak és nyitottabbak a nebulók.