Horváth László már tavaly év végén úgy gondolt a 2020-as esztendőre, mint különleges évre, de természetesen akkor még sejtése sem volt az azóta bekövetkező eseményekről. A gyakran csak 20 - 20-ként emlegetett évszám sok meglepetést tartogatott mindenki számára. A Kapuvár Térségi Általános Iskola intézményvezetője a szokatlan őszi tanévkezdésről beszélt televíziónknak.
Idén nyáron nem volt szükség az iskolák tisztasági meszelésére, mert március közepén, a koronavírus miatt elrendelt veszélyhelyzet idején sor került a teljes fertőtlenítésre, tehát a gyerekek rendezett környezetben kezdhetik meg tanulmányaikat.
Megkezdődött a szünidőben a B épület fűtési rendszerének cseréje, melyre közel 10 millió forintot költenek. A zajjal és porral járó munkálatokkal végeztek, és innentől már csak olyan műveletek vannak hátra, melyek nem zavarják az oktatás folyamatát.
„Több lábon áll” a Kapuvár Térségi Általános Iskola, hiszen csak a városban működik három intézményegysége: székhely intézmény a Pátzay Pál Általános Iskola, a Széchenyi és a gartai iskola, mint telephelyek kapcsolódnak ide. Ezenkívül hozzájuk tartozik a szárföldi és a vitnyédi tagiskola, Osliban, Veszkényben és Babóton pedig szintén egy-egy telephely intézmény várja a gyerekeket. Horváth László ezzel magyarázta, hogy miért tűnik soknak, hogy az elmúlt tanévben négyen pedagógus is nyugdíjba vonult. Mivel női munkavállalókról van szó, elérték negyven év jogosultsági időt – mondta az intézményvezető.
2020. március 16-án kezdődött az online oktatás a magyarországi iskolákban, ami megmaradt egészen a tanév végéig. A pedagógusok azóta leszűrték a módszer tapasztalatait, ezért már tisztában vannak azzal, hogy min kellene javítani, ha újból hasonló helyzet állna elő. Az oktatás valamennyi szereplőjének az a célja, hogy a gyerekek bejárjanak az iskolába.
– Nagyon hiányolták a mindennapi iskolát. Talán most kicsit felértékelődött a közösség szerepe. A tankerületek és az iskolák teljes mértékben úgy tervezik, hogy szeptembertől a régi, hagyományos módon történik a tanítás. Ennek érdekében meg is tesznek mindent, hogy ez az egész tanév során működhessen – hangsúlyozta Horváth László, aki szerint akkor működik jól egy iskola, ha a szülők és a tanárok között kifogástalan a kapcsolat. Ennek legfontosabb feltétele a személyes találkozás, de a mindenki által ismert helyzet miatt erre most nem kerülhet sor.
A közvetlen kapcsolattartás helyett telefonon és online felületen keresztül tudják megbeszélni ügyes-bajos dolgaikat. A tankerület külön kérése, hogy a szülői értekezletek se a megszokott módon legyenek megtartva, vagyis minél kevesebb legyen a személyes kontaktus. További változás, hogy a szülők nem kísérhetik be az épületbe a gyerekeket, ezért a kapunál el kell búcsúzniuk. Utóbbi intézkedés főleg az elsős gyermekek szüleinek lesz szokatlan. A tanévnyitót az iskolarádió adásán keresztül tartották meg, a kicsiket pedig a folyosón elhelyezett padokon ülve fotózták le, hogy a hozzátartozók is meg tudják nézni ezeket a felejthetetlen pillanatokat. A Pátzay iskolában két első osztály indult, az „a” és a „b”, a „c”-sek pedig a gartai tagintézménybe járnak.
A tankönyvek időben megérkeztek az iskolákba, és a tanszerek szétosztása az osztályfőnökök segítségével megtörtént.
Felfüggesztésre került a szaktantermi rendszer, így a nap folyamán mindenki a saját osztályában marad. Abban az esetben viszont, amikor csoportbontásban tartják meg a tanórákat, illetve a testnevelés és az informatika miatt is el fogják hagyni a tantermeket, de a többi alkalommal a helyükön maradnak a gyerekek.
A folyosókon, mellékhelyiségekben fertőtlenítő szereket, folyékony szappant helyeztek el. A tisztálkodás, a kézmosás, illetve a távolságtartás szabályai betartatják a tanulókkal. Felvetődött a lázmérés is, de a testhőmérséklet ellenőrzése csak a kollégistáknak kötelező. A diákönkormányzat viszont úgy döntött, hogy a nagyobb épületekbe való belépéshez beszerzik a lázmérőket.
Idegenek csak előre egyeztetett időpontban, külön engedéllyel és maszkban léphetnek be az iskola területére.
A változásokról a bejárati és a folyosó ajtókon kifüggesztett értesítőkön keresztül is tájékoztatják az érintettek. A 2019/2020-as nevelési év második féléve mind a szülőknek, mind a gyerekeknek és a pedagógusoknak megterhelő volt – szögezte le Horváth László. Nagy gondot okozott a szülőknek a gyermekek elhelyezése és a velük való egész napos foglalatosság, felkészítésük a következő tanórákra, hiszen nem pedagógusok. Ezért is döntött úgy az intézmény működtetője, hogy ki kell zárni minden lehetőséget a fertőzés behurcolására. – Az a cél, hogy az iskola minden nap működhessen. Ennek érdekében minden óvintézkedést meg fogunk tenni – mondta az intézményvezető.
1980. szeptember 1-jén vette kezdetét a tanítás a kapuvári Széchenyiben. Az intézmény 1990-ben vette fel gróf Széchenyi István nevét és még abban az évben megtartották az első Széchenyi Kupát is.
– Olyan típusú ember vagyok, aki közel engedi magához a többieket, ami egyrészt kihívás, de más részről problémát is jelenthet – mondta Henczel Szabolcs.
1980. szeptember 1-jén vette kezdetét a tanítás a kapuvári Széchenyiben. Az intézmény 1990-ben vette fel gróf Széchenyi István nevét és még abban az évben megtartották az első Széchenyi Kupát is.
Beled utcáit járva több épület, közterületi alkotás is magán viseli Tatai Lajos kezemunkájának nyomát.
Csorna óvodásai gördülékeny, zavartalan nyári időszakon vannak túl, mely a gyerekek életkori sajátosságaiknak, igényeinek megfelelő szabadidős programokkal telt el.
A Kapuvár Térségi Általános Iskolában 700 tanuló kezdte meg a 2025/2026-os tanévet. Idén ősszel is három első osztályt indítottak: egyet Gartán, kettőt pedig a Széchenyiben, és vidéken is szép számmal vannak elsős tanulók.