Aktuális televízió, újság, rádió és internetes hirdetési ajánlatunk Megnézem
Hallgasd a Rábaköz Rádiót online a weboldalunkon!
Hirdetés

A lakosság egyre jobban odafigyel a környezet megóvására

Az adott szolgáltató cégen múlik, hogy mikor cserélik ki a gyűjtőedényeket – mondta Hancz Attila, a Kisalföldi Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. szolgáltatási vezetője. Más megítélés alá esik, ha az ő hibájukból sérül meg a szabványos gyűjtőedényzet, de a lakossággal igyekeznek elkerülni a vitás helyzeteket.

Leggyakrabban a szolgáltatást végző okozza a kárt a hulladékgyűjtő edényzetekben, ugyanakkor azt is figyelembe kell venniük, hogy a több évtizede használt berendezések sérülékenyebbek. Nyaranta a napon állnak, és a melegtől kitágulnak, télen pedig a hideg árthat nekik.
Az ügyfelek néha vitatják a szolgáltató cég igazát, de a szakemberek rugalmasan állnak a mindenkori helyzethez és lehetőleg a nagyobb vitát elkerülve keresnek megoldást a problémákra.
Amennyiben a szolgáltató cég valamelyik munkatársa töri össze a szabványos, 120 literes kerekes gyűjtőedényt, zokszó nélkül ki fogják cserélni, főleg ha az edény életkora szerint még nem keletkezhetett volna benne kár. Számításba kell venniük azt is, hogy bizonyos életkor után már ezeket sem cserélik ki.
Hancz Attila szerint a mai napig használja a lakosság azokat a henger alakú 110 literes, kerék nélküli edényeket, amelyek már 18 éve nem számítanak szabványosnak, ezért az ürítőszerkezetekkel sem kompatibilisek, így csak kézzel lehet őket üríteni. Előfordulhat, hogy az ilyen edényben történik valamilyen sérülés, ezt viszont 2017 óta nem cserélik ki, ugyanakkor ha van a telepen olyan edény, amelyet az ügyfél vitt vissza, szívesen átadják az erre igényt tartó ügyfeleknek.
Hancz Attila hangsúlyozta: A pandémia ideje alatt nem rendeltek új edényeket, de ma már számtalan lehetőség van a beszerzésére. A lakosság akár az interneten is megrendelheti a neki tetsző edényzetet. A szolgáltatási vezető szerint az sem gond, ha használtat szereznek be, de azt tanácsolja, hogy mindenképpen vastag falú legyen. Szerinte az öt-nyolc évvel ezelőtti edényzetek sokkal jobbak az újonnan készült társaiknál.
– Egy-két edénynél elképesztően silány minőséget tapasztaltunk. Abszolút nem alkalmasak kommunális hulladék ürítésére, ami miatt rengeteg vitánk van az ügyfelekkel. Hiába vette néhány hete, a minősége akkor is kívánnivalót hagy maga után – jegyezte meg a szakember, hozzátéve: Aki úgy dönt, hogy maga gondoskodik a gyűjtőedényzet beszerzéséről, nagyon figyeljen oda a minőségére. A gyenge műanyagból készült edényektől nem lehet elvárni, hogy elbírják az 50-60 kg súlyú szemetet és az első ürítésnél eltörhetnek.
Az esetek nagy részében nyilván a szolgáltató cég dolgozóinál mennek tönkre az edényzetek, hiszen ők emelgetik, mozgatják őket. A viták megelőzése érdekében tárgyalásokat kezdeményeztek a viszonteladókkal és már az is eredménynek számít, ha olyan edényzetet vásárol tőlük a lakosság, amely teljes mértékben alkalmas az ürítésre.
– Több mint két évtizede dolgozom ebben a szakmában, ezért nyugodtan mondhatom, hogy a kezdetekhez, de még a tíz-tizenegy évvel ezelőtti állapotokhoz képest is sokat javult a lakosság környezettudatos magatartása – reagált arra a kérdésre, hogy miként viszonyulnak az emberek a környezetük tisztán tartásához. Ettől függetlenül sajnos a múlt év végén, illetve 2021 elején is foglalkozniuk kellett az illegális hulladékok megszüntetésével, ami az önkormányzatok számára is okoz némi fejtörést. Ugyanakkor rengeteg lehetőség van arra, hogy a lakosság díjmentesen szabaduljon meg a szeméttől. A riportban példaként hangoztak el a hulladékudvarok, melyeket viszont csak a hónapról hónapra rendesen fizető ügyfelek vehetik igénybe juttatás nélkül. A több százezres tartozást felhalmozók nyilván nem tudják igénybe venni a plusz szolgáltatásokat, és hamarabb folyamodnak illegális eszközökhöz – tette hozzá Hancz Attila.

A pandémia ideje alatt nem történt nagy változás a hulladékszállításban, az ügyfélszolgálatok viszont átálltak az elektronikus ügyintézésre. Május második hetétől ismét a megszokott menetrend szerint történik minden – tájékoztatta a beledieket Hancz Attila. Mivel nincs kihelyezett ügyfélszolgálat, hétfőn és szerdán reggel fél nyolctól délután három óráig lehet felkeresni a csornai irodát. A szolgáltatási vezető arra is felhívta a lakosság figyelmét, hogy már nagyon sok esetben van lehetőség az elektronikus ügyintézésre, tehát a beledieknek sem kell mindenért beutazniuk Csornára. Újdonságnak számít, hogy a hulladékkal kapcsolatos díjelmaradásokat, –befizetéseket, hátralékok rendezését a postahivataloknál is el lehet intézni.

Beküldés dátuma: 2021. 05. 17.

Kapcsolódó hírek

További hírek