Szeptember végén kezdik meg az elsősök a betűkkel és a számokkal való ismerkedést, de előtte sok hasznos gyakorlati ismeretet szerezhetnek tanáraiktól. A nagyobb gyerekek a nyári élmények felidézése után hamar megkezdik a tényleges munkát.
Régi hagyomány a Kapuvári Katolikus Iskolaközpontban, hogy a leendő elsősöket és szüleiket tanévkezdés előtt behívják az intézménybe, ahol azzal a céllal vezetik körbe őket, hogy ismerjék meg a tanítókat és az iskola többi dolgozóját. – A két délelőtt nagyon jó alkalom arra is, hogy felfedezzék az épületet – fogalmazott Némethné Ács Anita. A szülői értekezleten ellátták praktikus tanácsokkal a szülőket, miközben játékos foglalkozáson vettek részt a gyerekek. A Szent Anna-templomban elpróbálták a tanévnyitóra megtanult verseket és meglátogatták a Dr. Barsi Ernő Alapfokú Művészeti Iskolát.
Az igazgatóhelyettes szerint a gólyatábor legnagyobb előnye, hogy megkönnyíti az óvodából iskolába való átmenetet és már ebben a két napban összekovácsolódnak a gyerekek, megszokják egymást társaságát
A tanulók az első becsengetés után megbeszélték nyári élményeiket, a kiselsősöket pedig három-négy hetes előkészítő időszak várja. A tanító nénik matematikából és magyarból is bevezetik őket a tanulás világába és megmutatják nekik, hogy miből fognak tanulni. Mire szeptember végén megkezdik a betűk és a számok tanulását, sok praktikus dologgal is tisztában lesznek.
A kapuvári Páli Szent Vince Katolikus Gimnázium, Általános Iskola és Óvodában több éve főállású gyógypedagógus segíti az intézmény munkáját Koloszár Bernadett személyében. Tanulást segítő óráin egyesével foglalkozik azokkal a gyerekekkel, akik nehezebben birkóznak meg az elvárásokkal. Előfordulhat, hogy néhányan lassabban haladnak a tananyaggal, vagy egy-egy tárgy elsajátítása jelent nekik nagyobb kihívást. A szakember alapozó mozgásterápiát tart az óvodásoknak és az alsósoknak.
– Nagyon örülünk, hogy az idei évtől sikerült kialakítani egy teljesen különálló fejlesztőszobát, ahol nagyon jó fejlesztőeszközök állnak a rendelkezésre. Óvodától egészen a 12. évfolyamig igénybe vehetik a gyerekek. Az alsó tagozaton kiemelten fontos, hogy amikor megérkeznek hozzánk az elsősök, a képességek kötelező Diagnosztikus fejlődésvizsgáló rendszer (Difer) alkalmazása mellett a logopédiai mérést is elvégezzük, illetve gyógypedagógusunk ennél szélesebb körű felmérést is végez – fogalmazott Némethné Ács Anita. Az eredményeket természetesen ismertetik a szülőkkel is már az első fogadóórán.
– Emellett megemlíteném, hogy az idei tanévtől az alsó és felső tagozaton támogatópedagógiai asszisztensünk is van főállásban. A felsőben inkább tanulószobában és az étkeztetésben és ügyeletben vesz részt, alsó tagozaton pedig a tanító nénik munkáját segíti, hiszen 204-re nőtt az alsósok létszáma – tette hozzá az igazgatóhelyettes. Elmondta, hogy több osztályban elérték a 28 fős létszámot, így sok szempontból szükség lehet a pedagógiai asszisztensek segítségére.
Annál könnyebb közbeavatkozni, ha minél korábban kiderül a gyermekekről, hogy tanulási problémájuk van, vagy esetleg valamilyen készségük, képességük nem működik megfelelően.
A főállású gyógypedagógus teljes együttműködésben dolgozhat a tanítókkal akár preventív, akár terápiás jelleggel.
– Különböző részképesség problémákat mérünk, a Diferrel pedig kiszűrhetők a tanulási zavarral küzdő gyerekek. Amennyiben beigazolódik, azonnal tudunk rajtuk segíteni. A szülőknek javasoljuk, hogy fogadják el a felajánlott fejlesztést, mert ezáltal nekik is könnyebb lesz gyermekükkel foglalkozni az otthoni környezetben – jegyezte meg Koloszár Bernadett. Jóval később, felsőben is előfordulnak hasonló, olvasással-írással kapcsolatos problémák, diszkalkulia, diszlexia, diszgráfia vagy tanulási nehézségek, tehát bármely életkorban szükség lehet a segítségre.
– Nagy lehetőség, hogy kapam egy teljesen felszerelt termet, ahol fejleszthetem a gyerekeket – mondta a gyógypedagógus.
A kapuvári Berg iskola pék-cukrász, kereskedelmi értékesítő és festő-mázoló-tapétázó szakra járó diákjai vettek részt a legutóbbi görögországi tanulmányúton.
Nem tudni kell, hanem érezni, hogy mi a valódi művészet – fogalmazott Biky Ottó a Kerényi György Alapfokú Művészeti Iskola képzőművész növendékinek műveiből összeállított tavaly év végi tárlatmegnyitón.
A kapuvári Berg iskola pék-cukrász, kereskedelmi értékesítő és festő-mázoló-tapétázó szakra járó diákjai vettek részt a legutóbbi görögországi tanulmányúton.
A Rábaközi Médiacentrum Múzeumi percek című sorozatában legutóbb egy különleges tárgyat mutatott be a nézőknek a Csornai Múzeum munkatársa.
Különleges lehetőséget kaptak a kapuvári Páli Szent Vince Katolikus Iskolaközpont diákjai: olyan amerikai pedagógus is részt vesz az angol nyelvi képzésükben, aki egy-egy órát tart a fiataloknak.
A kapuvári katolikus iskola elsősei is túl vannak az előkészítő időszakon, az őszi szünet óta pedig matematikából és magyarból is veszik sorra az előírt tananyagot.