Aktuális televízió, újság, rádió és internetes hirdetési ajánlatunk Megnézem
Hallgasd a Rábaköz Rádiót online a weboldalunkon!
Hirdetés

Az első magyar műhold modelljének elkészítése és még sok más feladat várt a gyerekekre

Módli Ágnes igazgatóhelyettes televíziónknak adott interjújában már az elején arra hívta fel a figyelmet, hogy mennyire összetett az a megmérettetés, amelyen a Kapuvári Térségi Általános Iskola tanulói ilyen szép eredményeket értek el. A Pátzay iskola pedagógusa azt is elmondta, hogy negyedszer vettek részt a kapuvári diákok az Apáczai Csere János Tehetségkutató Komplex Természettudományi Tanulmányi Versenyen. Az ötödik helyezés azért is dicsérendő teljesítmény, mert  többfordulós volt a szellemi erőpróba.

A végső küzdelemben már csak néhány pontnyi különbségek mutatkoztak a jobbnál jobb csapatok között, annyira szoros volt a mezőny.
Tavaly novemberben az építészet volt a téma, amelyre olyan jól felkészültek a diákok, hogy bejutottak a megyei fordulóra. A februári rangadón már a természeti környezetről és ezen belül a kertkultúráról kellett számot adniuk, ami olyan jól sikerült, hogy a megye legjobbjaként mehettek tovább az országos döntőre, amelyen már tényleg csak a legtájékozottabb diákok vehettek részt. Az Apáczai Kiadó budapesti székházában rendezett versenyen tudománytörténeti kérdéseket kaptak. A kapuvári gyerekeknek az elméleti feladatok után a gyakorlatban kellett bizonyítaniuk rátermettségüket. A példamegoldás a három tanulónak valójában öt tantárgyat jelentett, ezért volt, akinek többől is fel kellett készülnie.

Vajon hogy reagálnának az emberek, ha eléjük tennének ötszáz darab kockacukrot és egy szobamérleget?  A beszélgetésből ez is kiderül.
Nagy Petra elárulta, hogy melyek azok a tantárgyak, amelyekből átlagon felül kellett készülniük: ez a földrajz, a fizika, a technika, biológia és a kémia. Neki az utóbbi kettő jutott. Csapatáról annyit mondott, hogy nagyon összetartó, ezért ahol tudták, segítették egymást. A versenydrukk akkor oldódott, amikor kézbe vehették a feladatlapot, mert abból hamar kiderült, hogy képesek lesznek megoldani.
Az atlétikában és futballban is jeleskedő Eperjes Adrienn a verseny előtt jó néhány fizikakönyvet átolvasott és részt vett a kísérleteken. Felkészítő tanára minden héten kikérdezte földrajzi ismereteiből. A fizika tantárgyból rájuk osztott gyakorlati feladat elsőre nehéznek bizonyult, ráadásul nekik kellett másodjára megoldani, így példa sem igen volt előttük. Mindössze öt percük volt arra, hogy levezessék, és hatvan másodpercük, hogy meg is magyarázzák elméletüket, ami szerint mekkora számértéket képvisel a több száz darab kockacukor sűrűsége.
Lukácsi Tündére a nyolcadikas fizikát és a technikát osztották. A “Maszat”eredeti küldetése tudományos adatok közvetítése a Földre. Szegényke három hónapnyi munka után űrszemétté válik, A kapuvári diákoknak azt kellett modellezniük, hogy a műhold kényszerleszállást hajt végre az egyik idegen bolygó óceánjában. A szárazföldre gőzenergiával kell kievickélnie – mesélte Tünde. Ehhez nyilván kellett a felnőttek segítsége, a tanulók pedig részfeladatokat oldottak meg. Külsőleg a Rábaközből érkezett versenyzők “Maszat”-ja hasonlított a legjobban az igazira.

A diákoknak némi csalódást csak az okozott, hogy “Maszat”nem kapott túl sok szavazatot, de a tehetséges lányok összességében elégedettek az eredményükkel, és igazán jól esett nekik a verseny utáni rövid kirándulás, melyre kísérőtanáraik vitték el őket.
Beküldés dátuma: 2012. 04. 18.

Kapcsolódó hírek

További hírek

Hirdetés