A csornai Bognár Kristóf az egyik kiválasztott, aki a győri Révai Miklós Gimnázium tanulóifjúságából kerül be az arab város luxusegyetemére. Nyilván számít, hogy a felvételt nyert diák jó tanuló és intelligens, de az ötödéves fiú nem tud olyan szempontrendszerről, amely alapján előnyt élvezhet bármely diák. A New York-i egyetem Abu Dhabiba kihelyezett tagozatán fontos, hogy a tanuló sokoldalú legyen.
A győri Révai Miklós Gimnázium nyelvi előkészítő tagozatos osztályának tanulója nem akart nagyképűnek tűnni, de le sem tagadhatta, hogy amibe belekezd, azt általában sikerre viszi. Ami az előzmények ismeretében
![Bognár Kristóf (jobbról) a sárkányrepülős hobbijáról ismert édesapjával, Bognár Tiborral](/admin/kepek/hirek/2011130118.jpg)
nem okozhat túl nagy meglepetést: Kristófnak nincs különösebb gondja a tanulással, de mellette focizik és zenél; gitáron, trombitán és zongorán játszik. - Szerintem igenis fontos, hogy ne csak azokat a tárgyakat tanuljuk, amelyek az egyetemen szükségesek, hanem mindent, mert az általános műveltséghez hozzátartoznak - tette hozzá a révais fiú. Magfizika, atomfizika, fénytan, na ezek a nagy kedvencek.
Bognár Kristóf középiskolai tanárának nem lehetett könnyű dolga, amikor megírta a tanítvány több ezer szavas, négy részből álló jellemzését, mert ebben a számszaki tanulmányi és versenyeredmények kevésbé domináltak, hiszen az egyetemet a felvételiző személyisége sokkal jobban érdekelte. A hazai követelményszinthez egyáltalán nem hasonlítható amerikai felvételi rendszerben sokkal nagyobb hangsúlyt helyeznek arra, hogy mi az illető egyéni erőssége. - Esszéket kellett írnom, kis kérdésekre válaszolnom, hobbiimat felsorolnom, de tárgyi tudást firtató tesztekre nem voltak kíváncsiak - derült ki a riportalany tájékoztatójából.
Nagyon jó lenne, ha a magyar szokásrend is átvenne ezekből, mert úgy vélem, hogy sok felsőoktatási intézménybe felvételiző reagált volna inkább ilyen témákban, ami persze nem kicsinyíti az esszé jellegű dolgozat jelentőségét, sőt! A száraz lexikális ismeretek helyett inkább az egyéni motivációra kérdeztek rá: Miért szeretne az egyetemen tanulni? Honnét szerzett tudomást a lehetőségről? Hogyan változtatna a személyiségén, ha itt tanulna? A nagy esszé is csupa izgalmas dologgal foglalkozott, mint például: Kinek a személyisége inspirálta a tanulásra? Melyik az a kérdéskör, ami mostanság foglalkoztatja? Kristóf elbeszéléséből kiderül, hogy a felvetett tárgykör inkább a logikai, a kombinatív és problémamegoldó képességre fókuszált, valamint az illető egyéni kreativitását, előrevivő tulajdonságait szerette volna megtudni.
A felsőfokú nyelvvizsgát letevő Bognár Kristóf régóta szeretett volna részt venni valamilyen külföldi cseretanulmányban, ezért is választotta a nyelvi előkészítőt, hogy több időt tölthessen az angollal. A németet viszont kevesebbet használja, ezért középszintű tudása idővel csökkenhet. A diák nyelvi képességeit sem a magolással fejleszti, hanem helyette inkább angol filmeket és internetes oldalakat néz; így legalább szórakozva tanul.
Miután a csornai fiatal sikeresen teljesítette az angol nyelven íródott online felvételit, meghívást kapott egy különleges hétvégére. A tökéletesen szervezett utazás végén már várták a csornai fiatalt, akit pazar körülmények fogadtak. - Mindenki nagyon segítőkész volt, bármit kérdeztünk, szívesen válaszoltak. Az érkezés utáni éjszaka a barátkozásról szólt - mesélte Bognár Kristóf, akinek Esterházy Péter könyve jelképezte a hátrahagyott otthont, de lehetett volna bármely más szerző műve is, a lényeg, hogy anyanyelven szólt a benne lévő történet. Miután a nyolcvan diák megmutatta, a számára jelképpel bíró tárgyat, körbesétáltak velük a minden igényt kielégítő campusban. A tíznél alig több tanuló befogadására tervezett, legmodernebb technikával felszerelt helyiségek tágasak. Kristóf élvezte a valószínűségszámítással foglalkozó bemutató órát.
- Mindenképpen fizikus szeretnék lenni - mondta határozottan az érettségire készülő Bognár Kristóf, ezért idén szeptembertől az abu dhabi egyetemen kezdő diák az általános műveltséget adó két év után is valószínű, hogy a reáltudományok szakot fogja választani, 2011 nyarán pedig az angol nyelv fejlesztésével “piheni ki” a középiskola fáradalmait. A befogadó egyetem állja a képzés összes költségét, a csornai fiú ezenfelül 200 dolláros havi ösztöndíjra is számíthat. A “Mi leszel, ha nagy leszel?” kérdésre Kristóf így válaszolt: Az Egyesült Államokban helyezkednék el.