Aktuális televízió, újság, rádió és internetes hirdetési ajánlatunk Megnézem
Hallgasd a Rábaköz Rádiót online a weboldalunkon!
Hirdetés

Félálomban is a buszok menetidejét számolgatja

Gál Imre szüleivel tizen egynéhány éves koráig Miklósmajorban élt, majd a család úgy döntött, hogy Kapuváron telepednek le. Az autószerelő szakon végzett fiatal esti tagozaton szerezte meg a gimnáziumi érettségit. Ipari tanuló éveit a volt kapuvári gépállomáson töltötte, majd a Volán állományába került. A három éves sorkatonai szolgálat után volt tanára átcsábította a  helyi téeszbe, ahol a szerelőből hat hónap után gépkocsivezető lett. Az elnök sofőrje közel egy évtizeden át kitartott beosztása mellett, majd anyaggazdálkodóként hasznosította ismereteit.

Gál Imre a rendszerváltás előtti esztendőben egyéni vállalkozásba kezdett: a kapuvári téesz ebben az időszakban rossz pénzügyi helyzetben volt, ezért külsősökre bízták több hektár megművelését. Riportalanyunk közel 200 hektárt vett át a szövetkezettől, s ráadásul a szerencse is mellé társult, mert kevés ráfordítással jó tavaszi árpa termést sikerült elérnie. A Gál család a plusz jövedelmet aztán használt traktor vásárlására fordította, hogy ne csak bérgépekkel dolgozzanak. Igaz, a szántással meggyűlt a bajuk, de legközelebb már dupla akkora területen dolgoztak, ahova búzát és kukoricát is vetettek. Fortuna istennő és az időjárás megint a pártfogásába vette őket, így szép bevételre tettek szert. Az újabb munkagépek beszerzése után az egykori alkalmazott többedmagával kivált a téeszből, és ismét kibérelték a földeket, s valamennyit már meg is tudott vásárolni. Miért nem tulajdonolt ennél is több területet? Mert egészen egyszerűen ennyire volt pénze.

– A Kisalföld közepén mindent meg lehet termelni – dicsérte a Kapuvár környéki földeket Gál Imre, aki sorstársaihoz hasonlóan  megküzd a belvízzel. A mezőgazdasági vállalkozó egyetlen zokszót sem ejtett, amikor az ágazatban való ténykedéséről kérdeztük: ha nem érné meg, nyilván letett volna róla, és már mással foglalkozna. Az Európai Unióba való belépésünk a sok jó mellett számtalan megkötést is hozott magával – mondta el véleményét a gazda, akinek következő mondata nagyon „beszédes”: az osztrák-német mezőgazdaság a ’80-as években még a magyar mögött kullogott. Mi a helyzet mostanság? Gál Imre az osztrákok, a németek és az angolok által uralt hazai gabonapiacon értékesíti a termést. Gépesített cukorrépa bizniszéről elmondta, hogy miután bezártak az itthoni gyárak, rengeteget veszített rajta. A vállalkozó igazgatósági tag a cukorgyárak felélesztésére létrehozott Korona Szövetkezetben, melynek ténykedése során ezer akadályba ütköznek. A legnagyobb baj mégis inkább az, maguk az emberek sem hiszik, hogy lesz ebből valaha, valami. Szóban adták ugyan az áldásukat, de a cél eléréséhez csak a húsz százalékuk járult hozzá anyagilag.

Az első luxussal felszerelt Ikarus busz árán már Mercedest is kapott volna, de mivel magyarnak tartja magát, nem akart idegen márkával ékeskedni.
A több mint ezer hektáron gazdálkodó Gál Imre téeszes korában szerette meg a járműveket, hisz ekkoriban sofőrként is nagyon sokat utazott. Ismerősét kölcsönnel segítette buszvásárláshoz, viszont a törlesztés egy év után befuccsolt, ezért Gál Imrét pénz híján a járművel kártalanították. A vállalkozó eleinte egy volt volános nyugdíjasra bízta a fuvarokat, de közben neki is megtetszett a tevékenység, ezért lassan az idegenforgalmi utaztatással foglalkozó cégek is megismerték a nevét. Mióta a megyei  közlekedési vállalat befejezte a különjáratok indítását, az egyre korszerűbb buszokat vásárló résztulajdonos előtt megnyílt a pálya. A lízingek és hitelek által megnövelt autóbuszpark olyan fiatal járműveket takar, amely Európa-szerte ritkaságnak számít. A hat 44 és 49 utas szállítására alkalmas nagybuszt kiegészíti a kisebb,
19 személyes jármű.
Az utazásszervezéssel járó apró-cseprő gondok még a mezőgazdaságban tapasztalt problémákon is túltesznek – fogalmazta meg az ágazattal kapcsolatos véleményét Gál Imre, aki utazási irodát is létesített. Az 1990-es években jobbára az ún. „bőrkabátos fuvarok” mentek, majd miután az emberek elteltek a nyugati cuccokkal, a történelmi és kulturális értékek fele fordultak. A kezdeti olasz utak után fellendültek a spanyolországi és görög kirándulások. A Gál-Busz Kft. alig győzi kielégíteni az igényeket tavasztól őszig. A mai  kuncsaftkör a tehetősebb közép és idősebb generációból kerül ki, akiknek nem ennyire egy helyre koncentrálódik az utazási kedve. Gál Imre a több évtized alatt sem vetkőzte le sofőri mivoltát, ezért maga is a kormány mögé ül. Két fia viszont a mezőgazdaságba szállt be: egyikük a növénytermesztéssel foglalkozik, a kisebbik testvér pedig műszaki talentumát érvényesíti mindkét üzletágban. A kapuvári vállalkozó mentes minden egyéb szenvedélytől, és párjával így  érzik teljesnek az életet.  is a buszok menetidejét számolgatja,
Beküldés dátuma: 2013. 05. 22.

Kapcsolódó hírek

  • Idősek napi ünnepség Csornán

    A fiatalabb nemzedékek feladata, hogy az időseknek olyan életkörülményeket biztosítsanak, melyek lehetővé teszik számukra az öregkorhoz méltó derűs életet, és nem csupán az idősek napján, hanem az év minden napján, mert megérdemlik azt a törődést, ami jár nekik.

További hírek