Aktuális televízió, újság, rádió és internetes hirdetési ajánlatunk Megnézem
Hallgasd a Rábaköz Rádiót online a weboldalunkon!
Hirdetés

Ki a legjobb versenyző az országban?

Nyolc kategóriában rendezték meg az idei  rádió-távirányítású hajók országos versenyét a babóti tónál. A három elektromos és öt robbanómotoros kategóriába benevezhető eszközöket két ügyességi és hat sebességi futamban próbálhatták ki a navigátorok. Bertók István tovább folytatta a számokkal, mert a különböző lökettérfogatú kis járművek közti különbséget így tudta a legegyszerűbben érzékeltetni: 3,5 cm3-s, 7,5 és 15 cm3-s motorokkal hajtott hajókról beszélt, melyek 25-35 ezres fordulatra képesek, de az elektromos osztályba tartozók között nem ritka a 40 ezres sem. Ami a hétköznapi ember számára talán mégis a legtöbbet mond egy mozgó berendezésről az a sebesség, mely esetünkben kb. 60 km/óra.
Beszélhetünk bármilyen tökéletes konstrukciójú gépről , mégis csak az ember áll mögötte és irányítja, ezért Bertók István bemutatta a versenyzőket: a többségük hobbijának tekinti ezt a sportágat, de akad köztük profi modellező is, aki a saját maga által épített hajóval versenyez. A starthelyvezető úgy érzi, az utóbbi időben mintha némi lendülethez jutott volna a modellezés országos szinten, hiszen mostanában nem volt ekkora az érdeklődés. Ami külön meglepetés, hogy öt ifjúsági versenyzőjük is akadt, akiknek külön junior korosztályos bajnokságot indítottak. 
A hajók futtatása a vízen nem keverendő össze azokkal a számítógépes játékokkal, amelyekben a résztvevőnek akár több „élete” is van, de azért itt is lehet ismételni. A versenyző három alkalommal kísérletezhet, mely egyenként maximum 5 perc, s ez idő alatt nincs meghatározva, hogy hány pályával küzd meg. Besorolását mindig a három start legjobb eredménnyel záruló menetideje határozza meg. Aki lemarad a dobogós helyről, az is átérezheti az országos bajnoksággal járó megbecsülést, továbbá azzal is tisztában lesz, hogy mennyit fejlődött korábbi szintjéhez képest. A verseny iránymutatást ad arra vonatkozóan, hogy milyen technikai fejlesztést igényelnek az egyes modellek. A babóti tónál a nemzetközi szabványnak megfelelő küzdőrészt alakítottak ki: a sebességi hajóosztályban a járművek 30 méter oldalhosszúságú szabályos háromszög alakú területen haladnak, az ügyességi kategóriában pedig 16 bójával jelzett szlalompálya teszi próbára a versenyzők rátermettségét. Legközelebb szeptember első hétvégéjén szállnak vízre a hajók, mert akkor rendezik a megyei rangadót, s ezzel párhuzamosan a nyílt országos értékelésű versenyt.

A kapuvári Hollós Mátyásban általános iskolát befejező fiatalembert tisztelhetünk. A Pátzay volt tanulója jó tíz éve kezdte el a hajómodellezést, amelyhez édesapja hozta meg a kedvét. A tóhoz kihozott robbanómotoros és elektromos járműveit készen kapta; kicsit régiek, de még mindig jól mennek, s nemrég újabb építésébe is belekezdtek.
A saját tervezésű és építésű, gyári, de módosított motorral felszerelt hajóját vízre engedő Mayer Imre Zalaegerszeg színeit képviselte a versenyen, hogy Koltay Lászlóval együtt megmutassák, mit tudnak a megyebeliek. A vízpartot és a tiszta levegőt kedvelő résztvevő korábban repülőmodellel is próbálkozott, de a hajók több örömet jelentenek, ami nem csoda, hisz a 2010-es Németországban megrendezett világbajnokságon hatodik helyezett lett.

A verseny lezárultával elkészült az idei ranglista, és megtudtuk, hogy az első helyezett egy évig birtokolhatja az országos bajnoki címet. A dobogósok közül csak a rábaközi résztvevők neveit gyűjtöttük csokorba: F3/E – elektromos ügyességi kategória második helyezettje Farkas Csaba (KSE), Bertók István (KSE) a robbanómotoros sebességi játszma F1/V 3,5-ös kategóriájában ezüst fokozatot ért el, az F1/V 7,5-ös szinten belül első lett, s ugyanígy a legjobbnak járó díjat kapta az F1/V 15-ös csoportban.
Beküldés dátuma: 2012. 08. 22.

Kapcsolódó hírek

További hírek

Hirdetés