Aktuális televízió, újság, rádió és internetes hirdetési ajánlatunk Megnézem
Hallgasd a Rábaköz Rádiót online a weboldalunkon!
Hirdetés

Még sosem hagyta cserben a Nissan Patrol

A vendéglátós körökben is jól ismert szakember tíz éve került közelebbi kapcsolatba az autó-motor sporttal. Mint mondta, nem volt különösebb kunszt összeállítani a négykerekűt, csak figyelni kellett a többiek járműveit, majd a jó és a rossz tapasztalatokat leszűrve nekilátni a szerelésnek. A 2800 cm3-es turbodízel Nissan Patro - mert róla van szó -, tulajdonosa szerint megbízható társ és jó vele versenyezni. Apropó, társ! Tóth István felesége abszolút “fertőzött”a témában, olyannyira, hogy ő a navigátor, amikor pedig a tereprali futamokat szervezi, megosztják a feladatokat. Beszélgető partnerünk elmondta, hogy az off-roados versenyek nagy fokú koncentrációt igényelnek, ami sokszor hajmeresztő feladatok elé állítja a résztvevőket a Kisalföldön, a hegyesebb terepeken meg már szinte a fizika törvényeit feszegetik.
Még szerencse, hogy az interjúalany tisztázta a különbségeket, mert teljesen mást jelent az off-road, a rali és a tereprali. Előbbi jellegzetessége, hogy  az autósok a kijelölt, sokszor sáros útvonalon nappal és éjszaka is áthaladnak. Az itiner tulajdonképpen nem más, mint a kategóriákra lebontott, adott szakaszokra vonatkozó “ukász”, mert a rendező ebben rögzíti  a navigációs feladatokat. A próbára bocsátott versenyzőknek meg kell találnia a kontrollpontokat, és az ott elhelyezett bélyegzővel stemplit nyomni a menetlevélbe. A végeredmény megállapításánál tehát számításba jön az idő, az ellenőrzőhelyek felkutatása, és a speciális szakaszokon szerzett pontok összértéke. Ha hierarchikusan akarnánk elhelyezni a ralit, akkor a Forma-1-et követné a rangsorban. Az ilyen jellegű verseny szilárd és murvás burkolatokon is megrendezhető. Terepes változatában a viszonylag jobb állapotú földutakon száguldoznak az erre kiképzett autósok, az élmezőnybe való bekerülésük pedig sokszor csupán tizedmásodpercnyi különbségeken múlik. A masszív és speciális gépeket legtöbbször külföldön építik, ezért meglehetősen drágának számítanak.
Tóth Istvánt néhány éve kereste meg a magyar autósport szövetség egy tereprali megrendezésének az ötletével. A különböző hatósági engedélyek beszerzésén túl rengeteg helyre kell bejelenteni a Nemzetközi Automobil Szövetség ellenőrei által felügyelt programot, ezért nagyon hosszadalmas a szervezés - tudtuk meg a Vitnyéd 4 x 4 Sportegyesület elnökétől. A végső szót Faluvégi Péter mondja ki, mert a Forma-1 versenyigazgatója méterről méterre végigjárja a pályát, hogy eldöntse, megrendezhető-e a verseny. Ha az ő megítélése szerint nem felel meg az elvárásoknak, akkor módosítani kell rajta - mondta a rábaközi futamok főszervezője, majd hozzátette: a zömében önkormányzati tulajdonú utakon jelentősebb felület átalakítást viszont nem lehet végrehajtani. A nagyobb csapatok komoly szerelőgárdával érkeznek a futamokra, sokszor még a szakácsot is hozzák magukkal. Az is egyénileg eltérő, hogy milyen közel engedik magukhoz a rajongókat, mert bizony akad olyan, aki teljesen elzárkózik a találkozóktól. A Szalay-dakar team annyira nyitott, hogy be lehet sétálni a szervizparkjukba, és a szerelők lába közt téblábolnak a nézegetők.
Tóth István szervező szerencsésnek vallja magát, mert a környéken kedvelik a terepralit az emberek, s jelenleg azon munkálkodnak, hogy a rábaközi versennyel egy-két éven belül bekapcsolódjanak valamelyik világkupa sorozatba. Beküldés dátuma: 2010. 11. 24.

Kapcsolódó hírek

További hírek

Hirdetés