Embere válogatja, hogy ki milyen hobbinak lesz a megszállottja. A televíziónknak nyilatkozó fiatalemberek a modell helikopterezést választották kedvelt szabadidős tevékenységnek, ami közelebbről megismerve egyáltalán nem gyerekjáték.
Tóth Tamás tíz éve kötelezte el magát a repülőmodellezéssel. Akkoriban csak Pápa mellett volt erre lehetősége, ezért „átnyergelt” a helikopterekre, mellyel mint mondta, gyermekkori álma vált valóra. Két társával alapította 2014-ben a Pásztori RC Helikopter Clubot, melynek rohamosan terjed a híre.
– Miután eladásra került a terület, megépítettük rá a mostani fantasztikus pályát – mondta a modellező, aki hozzátette: Idén tartották a harmadik modellhelikopteres találkozót, az említett pályán viszont második alkalommal. Az ország minden tájáról jönnek a résztvevők, sőt külföldről is egyre nagyobb az érdeklődés: Ausztriából, Svájcból és Németországból; az egyik kolléga idén Szlovákiából jött a rendezvényre.
A modell helikopter nyolc irányba tud elmozdulni, ezért éppen olyan bonyolult vezetni, mint az igaziakat, sőt még összetettebb, mert a valódi gépben benne ül a vezető és érzi a mozgását, itt meg csak a látására hagyatkozik az ember – magyarázta az alapokat a „helis” szakember. Tóth Tamás azt javasolja, hogy legegyszerűbb a kicsi, játékboltokban is kapható koax helikopterekkel kezdeni, amelyeknek két rotorja van felül. Azzal nem lehet bonyolult manővereket végrehajtani, viszont a dupla rotorból adódóan sokkal stabilabbak. Gyakorlásra nagyon jók és olcsók is, meg lehet velük tanulni az irányokat.
– Van egy kollektív állásszög, és ilyenkor a szabályozókar középen van, a lapátok nulla fokon, tehát vízszintesek. Ha a „helit” magaddal szembe megfordítod és előretolod a kart, akkor nem előre, hanem magad felé fog elindulni. Ezek az alaporientációk, amelyeket érdemes megtanulni.
Giczi Tamás kb. egy éve tagja a pásztori klubnak. A modellezést három éve kezdte el egy apró, pici helikopterrel, aztán annyira megragadta, hogy egyre komolyabb gépekkel kezdett foglalkozni, míg végül eljutott az egészen nagyokig. A modellező a helikopter műszaki felépítéséről beszélt: olyan 5,5 KW-os elektromos motorja van, amely 50 V feszültségről működik, csúcs áramfogyasztása pedig 200 A körül van. Magát a vezérlést az imbolygótárcsán keresztül kapja a helikopter, amit a rádión tudnak vezérelni. Kollektív állásszög esetén az imbolygótárcsa egy szintben, egyszerre mozog. A ciklikus vezérlést mozgatva viszont az imbolygótárcsa követi a bot mozgását, lényegében imbolyog. A kollektív karral szabályozható, hogy mennyit emelkedjen a helikopter és mekkora legyen a lapátok állásszöge.
Engedélyek beszerzését nem írják elő a szabályok, de jó ha van a modellezőnek biztosítása, mert nagyon balesetveszélyes tevékenység. Mivel nem pilóta vezeti a gépet, kárt okozhat emberben és bármilyen tárgyban. Ha valaki szeretne csatlakozni a klubhoz, Pásztori RC Helikopter Club néven keressen rá az interneten, ahol minden fontos információ megtalálható. A kezdőknek, érdeklődőknek lehetőséget biztosítanak, hogy működés közben nézzék meg a gépeket. – Szóljanak nyugodtan, segítünk a modellezés elindításában – hangsúlyozta a riportalany.
A pásztori önkormányzat a falunapon ünnepli a gyerekeket is, ezért sok-sok játék várta a kisebbeket.
A fiatalabb nemzedékek feladata, hogy az időseknek olyan életkörülményeket biztosítsanak, melyek lehetővé teszik számukra az öregkorhoz méltó derűs életet, és nem csupán az idősek napján, hanem az év minden napján, mert megérdemlik azt a törődést, ami jár nekik.
Eőry Jenő szerint a sportolóknak tudomásul kell venniük, hogy az emberi szervezet olyan, mint egy precízen felépített szerkezet, amit nem lehet átverni.
Fennállásának 65. évfordulója alkalmából idén nyáron jubileumi kórustalálkozót szervezett a Csornai Bárdos Kórus.
Kapuvár nagy napjának nevezte a korabeli országos sajtó az 1924. augusztus 15-én felavatott világháborús emlékmű leleplezését.
Pappné Kovács Piroska negyven évvel ezelőtt megszeppent gyerekekkel találkozott minden év szeptemberében, és ehhez képest ma sokkal öntudatosabb, bátrabbak és nyitottabbak a nebulók.