Embere válogatja, hogy ki milyen hobbinak lesz a megszállottja. A televíziónknak nyilatkozó fiatalemberek a modell helikopterezést választották kedvelt szabadidős tevékenységnek, ami közelebbről megismerve egyáltalán nem gyerekjáték.
Tóth Tamás tíz éve kötelezte el magát a repülőmodellezéssel. Akkoriban csak Pápa mellett volt erre lehetősége, ezért „átnyergelt” a helikopterekre, mellyel mint mondta, gyermekkori álma vált valóra. Két társával alapította 2014-ben a Pásztori RC Helikopter Clubot, melynek rohamosan terjed a híre.
– Miután eladásra került a terület, megépítettük rá a mostani fantasztikus pályát – mondta a modellező, aki hozzátette: Idén tartották a harmadik modellhelikopteres találkozót, az említett pályán viszont második alkalommal. Az ország minden tájáról jönnek a résztvevők, sőt külföldről is egyre nagyobb az érdeklődés: Ausztriából, Svájcból és Németországból; az egyik kolléga idén Szlovákiából jött a rendezvényre.
A modell helikopter nyolc irányba tud elmozdulni, ezért éppen olyan bonyolult vezetni, mint az igaziakat, sőt még összetettebb, mert a valódi gépben benne ül a vezető és érzi a mozgását, itt meg csak a látására hagyatkozik az ember – magyarázta az alapokat a „helis” szakember. Tóth Tamás azt javasolja, hogy legegyszerűbb a kicsi, játékboltokban is kapható koax helikopterekkel kezdeni, amelyeknek két rotorja van felül. Azzal nem lehet bonyolult manővereket végrehajtani, viszont a dupla rotorból adódóan sokkal stabilabbak. Gyakorlásra nagyon jók és olcsók is, meg lehet velük tanulni az irányokat.
– Van egy kollektív állásszög, és ilyenkor a szabályozókar középen van, a lapátok nulla fokon, tehát vízszintesek. Ha a „helit” magaddal szembe megfordítod és előretolod a kart, akkor nem előre, hanem magad felé fog elindulni. Ezek az alaporientációk, amelyeket érdemes megtanulni.
Giczi Tamás kb. egy éve tagja a pásztori klubnak. A modellezést három éve kezdte el egy apró, pici helikopterrel, aztán annyira megragadta, hogy egyre komolyabb gépekkel kezdett foglalkozni, míg végül eljutott az egészen nagyokig. A modellező a helikopter műszaki felépítéséről beszélt: olyan 5,5 KW-os elektromos motorja van, amely 50 V feszültségről működik, csúcs áramfogyasztása pedig 200 A körül van. Magát a vezérlést az imbolygótárcsán keresztül kapja a helikopter, amit a rádión tudnak vezérelni. Kollektív állásszög esetén az imbolygótárcsa egy szintben, egyszerre mozog. A ciklikus vezérlést mozgatva viszont az imbolygótárcsa követi a bot mozgását, lényegében imbolyog. A kollektív karral szabályozható, hogy mennyit emelkedjen a helikopter és mekkora legyen a lapátok állásszöge.
Engedélyek beszerzését nem írják elő a szabályok, de jó ha van a modellezőnek biztosítása, mert nagyon balesetveszélyes tevékenység. Mivel nem pilóta vezeti a gépet, kárt okozhat emberben és bármilyen tárgyban. Ha valaki szeretne csatlakozni a klubhoz, Pásztori RC Helikopter Club néven keressen rá az interneten, ahol minden fontos információ megtalálható. A kezdőknek, érdeklődőknek lehetőséget biztosítanak, hogy működés közben nézzék meg a gépeket. – Szóljanak nyugodtan, segítünk a modellezés elindításában – hangsúlyozta a riportalany.
A pásztori önkormányzat a falunapon ünnepli a gyerekeket is, ezért sok-sok játék várta a kisebbeket.
Török Jeanette a Rábaközi Médiacentrumnak rendszeresen beszámol a Beledi Általános Iskola sportéletéről.
Csorna Város Önkormányzatának képviselő-testülete júniusi ülésén elfogadta a 2025. évi költségvetés negyedéves módosítását, mely a január 1-jétől április 30-áig terjedő időszak átvezetéseit tartalmazza.
Beleden sok éve hagyomány, hogy a pünkösdi fesztivál alkalmával a helyi művelődési házba várják a kultúrakedvelő közönséget.
A Kapuvár Térségi Általános Iskola június közepén fogadta az ausztriai Bernstein és Lockenhaus településről érkező küldöttséget.
Beleden régóta szokás, hogy nem tartanak ünnepélyes szalagátvágást minden egyes elkészült fejlesztés után, hanem a pünkösdi fesztivál ünnepi perceiben kerítenek sort a beruházások szimbolikus átadására és köszöni meg a város a közreműködők munkáját.