Embere válogatja, hogy ki milyen hobbinak lesz a megszállottja. A televíziónknak nyilatkozó fiatalemberek a modell helikopterezést választották kedvelt szabadidős tevékenységnek, ami közelebbről megismerve egyáltalán nem gyerekjáték.
Tóth Tamás tíz éve kötelezte el magát a repülőmodellezéssel. Akkoriban csak Pápa mellett volt erre lehetősége, ezért „átnyergelt” a helikopterekre, mellyel mint mondta, gyermekkori álma vált valóra. Két társával alapította 2014-ben a Pásztori RC Helikopter Clubot, melynek rohamosan terjed a híre.
– Miután eladásra került a terület, megépítettük rá a mostani fantasztikus pályát – mondta a modellező, aki hozzátette: Idén tartották a harmadik modellhelikopteres találkozót, az említett pályán viszont második alkalommal. Az ország minden tájáról jönnek a résztvevők, sőt külföldről is egyre nagyobb az érdeklődés: Ausztriából, Svájcból és Németországból; az egyik kolléga idén Szlovákiából jött a rendezvényre.
A modell helikopter nyolc irányba tud elmozdulni, ezért éppen olyan bonyolult vezetni, mint az igaziakat, sőt még összetettebb, mert a valódi gépben benne ül a vezető és érzi a mozgását, itt meg csak a látására hagyatkozik az ember – magyarázta az alapokat a „helis” szakember. Tóth Tamás azt javasolja, hogy legegyszerűbb a kicsi, játékboltokban is kapható koax helikopterekkel kezdeni, amelyeknek két rotorja van felül. Azzal nem lehet bonyolult manővereket végrehajtani, viszont a dupla rotorból adódóan sokkal stabilabbak. Gyakorlásra nagyon jók és olcsók is, meg lehet velük tanulni az irányokat.
– Van egy kollektív állásszög, és ilyenkor a szabályozókar középen van, a lapátok nulla fokon, tehát vízszintesek. Ha a „helit” magaddal szembe megfordítod és előretolod a kart, akkor nem előre, hanem magad felé fog elindulni. Ezek az alaporientációk, amelyeket érdemes megtanulni.
Giczi Tamás kb. egy éve tagja a pásztori klubnak. A modellezést három éve kezdte el egy apró, pici helikopterrel, aztán annyira megragadta, hogy egyre komolyabb gépekkel kezdett foglalkozni, míg végül eljutott az egészen nagyokig. A modellező a helikopter műszaki felépítéséről beszélt: olyan 5,5 KW-os elektromos motorja van, amely 50 V feszültségről működik, csúcs áramfogyasztása pedig 200 A körül van. Magát a vezérlést az imbolygótárcsán keresztül kapja a helikopter, amit a rádión tudnak vezérelni. Kollektív állásszög esetén az imbolygótárcsa egy szintben, egyszerre mozog. A ciklikus vezérlést mozgatva viszont az imbolygótárcsa követi a bot mozgását, lényegében imbolyog. A kollektív karral szabályozható, hogy mennyit emelkedjen a helikopter és mekkora legyen a lapátok állásszöge.
Engedélyek beszerzését nem írják elő a szabályok, de jó ha van a modellezőnek biztosítása, mert nagyon balesetveszélyes tevékenység. Mivel nem pilóta vezeti a gépet, kárt okozhat emberben és bármilyen tárgyban. Ha valaki szeretne csatlakozni a klubhoz, Pásztori RC Helikopter Club néven keressen rá az interneten, ahol minden fontos információ megtalálható. A kezdőknek, érdeklődőknek lehetőséget biztosítanak, hogy működés közben nézzék meg a gépeket. – Szóljanak nyugodtan, segítünk a modellezés elindításában – hangsúlyozta a riportalany.
A pásztori önkormányzat a falunapon ünnepli a gyerekeket is, ezért sok-sok játék várta a kisebbeket.
Az Aktív Iskola Program célja, hogy minél élménydúsabb legyen a mozgás a testnevelés órákon, sőt, ez még a mozgásában korlátozott tanulókra is vonatkozzon.
Közel 400 millió forint vissza nem térítendő európai uniós támogatásban részesült Kapuvár Város Önkormányzata.
– Olyan típusú ember vagyok, aki közel engedi magához a többieket, ami egyrészt kihívás, de más részről problémát is jelenthet – mondta Henczel Szabolcs.
1980. szeptember 1-jén vette kezdetét a tanítás a kapuvári Széchenyiben. Az intézmény 1990-ben vette fel gróf Széchenyi István nevét és még abban az évben megtartották az első Széchenyi Kupát is.
Beled utcáit járva több épület, közterületi alkotás is magán viseli Tatai Lajos kezemunkájának nyomát.