Valószínű, hogy a közlekedők többségének fogalma sem volt, hogy mire a nagy gyülekezet, de azért a hirtelen eléjük táruló látvány hatására néhányan csökkentették a sebességet. A családtagok, a katonatársak és a barátok a Piramis együttes Szállj magasra című énekszám kíséretében találtak maguknak parkolóhelyet. Az ünnepség kezdetét harangzúgás jelezte.
Simon Róbert Sándor, a 2010-ben alapított Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület elnöke
bejelentette: hatalmas megtiszteltetésnek vette, amikor Reinhardt
Zsolt azzal a kéréssel kereste meg őket, hogy közreműködjenek az emlékhelyavatás lebonyolításában. Az ünnepségtől mindössze néhány száz méterre zuhant le MiG-23 UB típusú gépével Bakó Ferenc ezredes és Reinhardt Róbert százados 1990.január 26-án. A Beled határánál felállított kopjafa mellé a repülőgéptípus egyik fontos alkatrészét is elhelyezték.
Tompáné Balogh Mária, Beled polgármestere hangsúlyozta: készséggel álltak és állnak a későbbiekben is a szervezők rendelkezésére, hogy a felavatott mementó sokáig őrizze a pilóták emlékét. Jómaga szemtanúja volt a katasztrófának, mert a 21 évvel ezelőtti tavaszias januári napon férjével épp vásárosfalui udvarukon tevékenykedtek, amikor olyan érzésük támadt, hogy a repülőgép szinte súrolja a ház kéményét. A házaspár megdöbbenve nézte, hogy a jármű jobbra véve az irányt a majoron túl becsapódik a földbe. - Gondolom, tudták a pilóták, hogy a saját életüket már nem menthetik meg, de lélekjelenlétüknek köszönhető, hogy nem történt civil áldozat - mondta a
település vezetője, aki ennyi esztendő távlatából is részvétét fejezte ki a hozzátartozóknak.
Varga Imre nyugállományú alezredes elmondta, hogy annak idején nehezen készítette el a repülési tervet, de végül úgy döntött, hogy fiatal kora ellenére a ‘87 óta első osztályú vadászrepülőt, Reinhardt Róbertet osztja be Bakó Ferenc ezredes mellé, aki hamarosan jelentette a rádión, hogy a kelleténél alacsonyabban kezdték a repülést. Az egykori századparancsnok ritkán ment fel az irányítótoronyba,
de most valamilyen megmagyarázhatatlan okból megtette, és látta, amikor eltűnik a radarról a repülő mozgását követő zöld jelzés.
Kositzky Attila, a pápai ezred volt parancsnoka 1991-ben került kapcsolatba Bakó Ferenccel, akit nagy tapasztalatú pilótának ismert meg. - A magyar légierő úgy kapta meg a MiG 23-as repülőgéptípust, hogy a szovjetek kb. 10-12 éven át tesztelték - jelentette ki a nyugalmazott altábornagy, tehát többszörösen kipróbált gépről volt szó. A tragédia napján megfelelt az időjárás a repüléshez, ezért az ezredparancsnok megadta a felszállási engedélyt, de nem egészen hat perc múlva megszűnt a géppel a rádióösszeköttetés. Amennyiben sikeres katapultálást hajt végre a személyzet, akkor riasztás érkezik a központba, de jelen esetben ez nem történt meg. A roncsok között sajnos nem találtak életre utaló jelet, és a műszaki hiba sem jöhetett szóba. Hogy a két gyakorlott katona miért kezdett olyan intenzív manőverbe, rajtuk kívül más nem mondhatja el, ezért a zuhanás valódi okát már sosem tudják meg - vélte Kositzky Attila.